Mar 9, 2014

Kome smeta Tesla?


Iako u ovom trenutku zamrznuta (ali ne i poništena!), odluka gradskih vlasti Beograda u saradnji sa sveprisutnom Srpskom Pravoslavnom Crkvom o izmeštanju urne sa pepelom Nikole Tesle iz njegovog muzeja i njeno ugrađivanje u temelj budućeg Teslinog spomenika na Svetosavskom platou na Vračaru ne prestaje da pravi nove podele među Srbima. Dok jedni pozdravljaju ovu kontroverznu odluku argumentom da Tesla, poput svakog krštenog pravoslavca, zaslužuje klasičan pogreb, drugi joj se oštro protive. Fenomen Tesla tako ne jenjava ni više od sedamdeset godina po okončanju njegove fizičke egzistencije na Zemlji.


Retorsko pitanje koje se postavlja ovih dana je kome zapravo smeta Tesla? Da li je ovaj potez još samo jedan korak u nizu ka konačnom uništenju srpske nauke u korist crkvenih dogmi koje se sve glasnije čuju u srpskoj javnosti? U vremenu u kojem smo svedoci stavljanja naučnih talenata u treći plan, gašenja ministarstva nauke, te jalovog konkursa za projekat Centra za promociju nauke (koji je bio namešten tako da pobedi rešenje koje je fizički nemoguće realizovati), tradicionalni pogreb Teslinih zemnih ostataka simbolički odgovara pogrebu srpske nauke u celosti.

Ili je ovde delu još jedan u nizu pokušaja (samo)proglašenja SPC za jedini stožer srpske kulture, ravan onom iz druge polovine XIX veka, kada su posmrtni ostaci srpskih velikana prenošeni sa svojih počivališta u portu Saborne crkve u Beogradu, kako bi ista dobila na značaju? Kao što danas Teslini preživeli rođaci nemaju pravo glasa, tako je tada prekršena poslednja želja Dositeja Obradovića da bude sahranjen u Košutnjaku. Kao krunski argument neophodnosti prenošenja Teslinih ostataka na plato ispred Hrama Svetog Save, episkop Irinej Bulović tvrdi da Tesla treba da počiva na Svetosavskom platou uz druge srpske velikane: Svetog Savu i Karađorđa... Svetog Savu, čije mošti su uništene pre više od 400 godina, i Karađorđa, koji je sahranjen stotinak kilometara dalje, na Oplencu. Nisam u stanju da poverujem da jedan obrazovan čovek poput Irineja ne zna ove podatke, radije smatram da je u pitanju promišljena demagogija koja, nažalost, već počinje da pušta korene kod pojedinih klerofašističkih grupacija.

Izgled budućeg spomenika, rad
istaknutog vajara Nikole Jankovića

Iako sama ideja o spomeniku Nikoli Tesli ispred Hrama Svetog Save uopšte nije loša, grubo insistiranje na polaganju samog Tesle u njen postament čini je sve odbojnijom. Evidentno je da neko tim potezom želi da d
â veći kredibilitet samom spomeniku i/ili obesmisli sva druga obeležja koja nose Teslino ime, a to nadgornjavanje polako prelazi mere dobrog ukusa i počinje sve više da liči na cirkus potpuno suprotan Teslinoj skromnoj prirodi. I dok jedna strana sprema sveće, kandila i lopate, druga se organizuje na savremenije načine, pokretanjem raznih peticija za sprečavanje premeštaja Tesline urne. Jedna od tih peticija može se potpisati na sledećoj stranici:

Iskreno mislim da je najbolji način da Tesla počiva u miru da ga svi kolektivno ostavimo na miru. Kao što mu je čitavog života bilo mesto u laboratoriji, najbolje mesto za njega je i sada među eksperimentima, u okrilju nauke. A oni kojima to smeta, mogu da zaobiđu muzej i odu na neko drugo mesto. Recimo u crkvu.

Dopada Vam se ovaj tekst? Pratite perpetuuM Mobile i preko Facebooka.

1 comment:

  1. ...kreature (divne li Krležine reči o karakterizaciji psihološkog profila) koje su toliko marginalne i u političkom i u SPC životu na ovim prostorima - pokušavaju da sebi okače banalizovanu zaslugu tobož' sveznajućih, svepametnih, kao, mi ostali smo budale i nišči duhom, kao, oni znaju. To je jedan strašno prljav potez - diranje svetinja. Niko ko je to radio nije dobro prošao, neće ni ovi, niti iz SPC, niti sitna politička boranija okolo. Bravo za peticiju, potpisana !

    ReplyDelete