Nov 11, 2015

Milena Pavlović Barili u Sremskoj Mitrovici


Od 10. novembra do sredine decembra 2015. godine galerija "Lazar Vozarević" u Sremskoj Mitrovici biće dom postavke galerije Milene Pavlović Barili iz Požarevca, kojom će sremskoj publici biti predstavljen deo bogatog opusa ove čuvene slikarke originalne umetničke vizije koja se svrstava među najznačajnije likovne stvaraoce, ali i najinteresantnije ličnosti srpske i jugoslovenske javnosti XX veka. Ljubitelji umetnosti, ne časite časa!


Milena Pavlović Barili rođena je u Požarevcu 1909. godine kao jedino dete Danice Pavlović, srpske intelektualke, i Bruna Barilija, italijanskog kompozitora i muzikologa. Njeni biografi često ističu dualizam u njenom vaspitanju nastao spojem srpskog tradicionalizma i zapadnjačke progresivne misli, ali je taj odnos istoka i zapada među Mileninim roditeljima zapravo bio mnogo kompleksniji nego što deluje na prvi pogled: Danica Pavlović je vodila direktno poreklo od Karađorđa Petrovića i bila učitelj srpskog kraljici Mariji (Hoencolern) Karađorđević, ali i izučavala istoriju umetnosti na prestižnim evropskim univerzitetima; s druge strane, iako je Barili u rodnoj Italiji do danas ostao cenjen kao umetnik i muzički pedagog, istorija ga pamti i kao jednog od potpisnika zloglasnog Manifesta intelektualaca fašista iz 1925. godine, a u to vreme je već uveliko pripadao i srpskom pravoslavlju, u koje je stupio zbog supruge. U svakom slučaju, kakva god bila atmosfera u domu porodice Pavlović Barili, Milenin živopisni umetnički lik svakako duguje mnogo njenim roditeljima, ali i obrazovanju koje je sticala u Italiji, Francuskoj, Srbiji i Nemačkoj.

Life (1927)
Red Book (1927)

Svoj umetnički rad započinje vrlo mlada, a njeni najstariji sačuvani radovi, iako po tematici nisu ništa drugo do obične devojačke fantazije, već prikazuju visok nivo slikarske i grafičke tehnike. Ovde se ubrajaju portreti tada poznatog holivudskog glumca Rudolfa Valentina, kao i zamišljene naslovne strane za popularne magazine tog vremena Red Book, Life, Vogue... Zanimljivo je da će joj se dvadesetak godina kasnije neke od ovih fantazija i ostvariti, kada bude radila kao ilustrator nekih od pomenutih časopisa.

Autoportret sa belom tokom (1929)
Moderna Japanka (1929)

Nakon napuštanja slikarske akademije u Minhenu, održava prvu samostalnu izložbu u Beogradu 1928. godine, sa samo 19 godina života, a do početka II svetskog rata samostalno izlaže još u Londonu, Rimu, Firenci, Parizu, Tirani, Hagu, ali i rodnom Požarevcu. Vrlo rano je priznata u visokim umetničkim krugovima, a iako je najviše upamćena po nadrealizmu i metafizičkoj umetnosti (utemeljitelj metafizičkog slikarstva Đorđo de Kiriko otvoreno je hvalio njena dela), stvarala je i u stilovima neoklasicizma, neobaroka i prerafaelitizma, ali se bavila i modernom grafikom i primenjenom umetnošću.

Enigmatska kompozicija (1932)
Fantastična kompozicija sa dva lika (1933)
Žensko poprsje (1933)

Početak II svetskog rata zatiče je u Sjedinjenim američkim državama, odakle se do kraja života više nije selila. Više puta je izlagala slike u Njujorku i Vašingtonu, ali je u ovom periodu najviše radila kao dizajner odeće, kostimograf i ilustrator raznih časopisa, uključujući i Vogue, Town & Country i druge. Godine 1944. povredila je kičmu prilikom pada s konja, a sledeće godine joj se zdravstveno stanje pogoršava (od mladosti je bolovala od tahikardije), doživljava srčani udar i umire. Imala je nepunih 36 godina.

Portret Bruna Barilija (1936) i Portret majke (1934)
Autoportret sa velom (1939)

Uprkos relativno kratkom periodu umetničkog delovanja, Milena Pavlović Barili ostaje jedan od najznačajnijih srpskih umetnika XX veka, i uopšte. Izložba u mitrovačkoj galeriji "Lazar Vozarević" predstavlja reprezentativan presek kroz sve faze njenog stvaralaštva i pruža odličan uvid u njenu umetničku genijalnost, kroz dela kojima otvoreno kopira manire baroknih majstora preko tajanstvenih simboličkih kompozicija grubog poteza koje deluju gotovo nedovršeno i nadrealnih prizora neverovatne minucioznosti detalja, sve do modernističkih postera za koje je teško poverovati da su nastali kao proizvod slikarske četkice, a ne štamparske prese. Ako nekome do sada i nije bilo jasno zašto se Milena Pavlović Barili smatra toliko značajnim umetnikom, ova izložba će razvejati sve sumnje. Poseban kuriozitet izložbi daje i nekoliko ličnih predmeta iz zaostavštine velike slikarke, uključujući večernju toaletu, tašnu, par cipela, ali i posmrtni bakarni odlivak ruku.

Autoportret sa štitom i orlom (1940)
18. psalam (1942)
Anđeli i dete (1942)

S obzirom da će postavka trajati do sredine decembra (a postoje indicije i da može biti produžena po potrebi) i da je ulaz besplatan, prava je prilika da je svi zainteresovani pogledaju. A izložbu jednog stvaraoca ovog kalibra ne treba preporučivati nikome posebno; jednostavno, umetnički repertoar ovakvog bogatstva, širine i vrednosti trebalo bi da vidi svako. Što pre.


Dopada Vam se ovaj tekst? Pratite perpetuuM Mobile i preko Facebooka.

No comments:

Post a Comment