Oct 12, 2016

Šta se radi na Deliblatskoj peščari?


Ljubitelje prirode koji su poslednjih nedelja imali priliku da posete Deliblatsku peščaru dočekao je neočekivan i nimalo prijatan prizor. Veliki broj staza kroz peščaru osvanuo je prokrčen i proširen buldožerima; pitomi puteljci kroz šikaru, četinare i ruj izmenjeni su do neprepoznatljivosti. Kakvi se to radovi izvode na Deliblatskoj peščari?


Još od kad su pre nekoliko nedelja predstavnici planinarskog društva "Jelenak" iz Pančeva alarmirali javnost o stanju u kojem su osvanule deliblatske staze, ne prestaju najrazličitije teorije o tome kome su i zašto novi putevi namenjeni. Sumnjičeni su rukovodioci rezervata prirode Deliblatska peščara, nadležni iz šumskog gazdinstva Banat, zaljubljenici u off-road vožnju, ali istina je neverovatnija od svake pretpostavke.

Deliblatska peščara u bojama ruja...
...i pod tragovima gusenica buldožera

Iza relativno benignog naziva Projekta 3D seizmičkih istraživanja na istražnom području Banat I krije se potraga za naftom i gasom na prostoru peščare, koju sprovodi NIS uz saglasnost JP "Vojvodinašume" i po rešenju (odavno nepostojećeg) Ministarstva prirodnih resursa, rudarstva i prostornog planiranja, a kataklizmični pejzaži pravdaju se "rekonstrukcijom protivpožarnih proseka", trasiranih još 1912. godine. I dok se ne može osporiti da požari predstavljaju ogromnu opasnost po vegetaciju peščare, postavlja se pitanje da li bi obnova požarnih sektora uopšte bila izvedena da ove trase ne obezbeđuju sasvim dovoljno prostora za prolazak teške mašinerije za "3D seizmičko istraživanje".





Čisto podsećanja radi, Deliblatska peščara je kao najveće područje peščarsko-stepske vegetacije kod nas zaštićena kao specijalni rezervat prirode. To konkretno znači da je na njenom području zabranjeno vršiti aktivnosti koje bi mogle narušiti svojstva zbog kojih je i stavljena pod zaštitu, kao na primer branje biljaka, nekontrolisan lov, izvođenje građevinskih radova... i verovatno eksploataciju nafte i gasa. Koliko se to tiče magnatskog kapitala ruskog Gasproma koji stoji iza NIS-a, vidi se po priloženom. Službenici zaduženi za zaštitu peščare se pitaju samo do određene mere, verovatno petocifrene.





U vreme kad se ceo svet okreće obnovljivim izvorima energije, Srbija i dalje gaji nade da će je epohalno otkriće nalazišta fosilnih goriva vinuti na nivo Saudijske Arabije, nebitno što iza cele priče stoji tuđ interes. Međutim, najneshvatljivije od svega je to što se ova istraživanja vrše na prostoru južnog Banata, poslovično bogatog snažnim vetrom, koji su naše istočne komšije Rumuni u svom delu ove regije već odavno zauzdali eolskim turbinama. Za to vreme, kod nas za sada postoji samo jedan vetropark (kod Kule), uz još jedan u izgradnji (kod Alibunara).




Šta će se dogoditi ako se u Deliblatskoj peščari zaista pronađe nafta? Da li će moguli Gasproma i dalje dozvoljavati da se ovuda šetaju trekeri i školske ekskurzije, vrlo je diskutabilno. U svakom slučaju, lice peščare je već sada izmenjeno, a koliko će se još menjati u budućnosti (dozvola za istraživačke radove koju ima NIS važi do 2020. godine), ostaje da se vidi.

Hoće li ovakve prizore na Deliblatskoj peščari...
...zameniti ovako nešto?
(foto: pixabay.com)

A ako ispod deliblatskog peska ipak nema nafte, naći će se već načina da sva ova devastacija ne ostane uzaludna. Možda će se neko konačno dosetiti kako da najudaljeniji delovi peščare postanu dostupni svima, jednostavnim asfaltiranjem ovako raskrčenih puteva. Mesta ima za četiri trake, tako da gužve neće biti. Instant priroda za šizoidnog čoveka 21. veka, u vremenu sveprisutnog nedostatka vremena. Najstrašnije je što ovakav scenario uopšte nije teško zamisliti.


Corpus delicti

Šta u celoj ovoj situaciji može da učini običan čovek? Najbolje što možemo je da posetimo Deliblatsku peščaru, prođemo njene staze koje su ostale nedirnute ovom "rekonstrukcijom" (a kojih, na sreću, još uvek ima) i uživamo u njenim lepotama dok još uvek možemo. Jer pitanje je koliko još dugo ćemo to moći...


Dopada Vam se ovaj tekst? Pratite perpetuuM Mobile i preko Facebooka.

No comments:

Post a Comment