Mar 13, 2017

Pikaso u Beogradu: Vollard Suite u Kući legata


Od kraja januara do prve nedelje aprila 2017. godine beogradski ljubitelji umetnosti imaju jedinstvenu priliku da pogledaju izbor iz kolekcije Vollard Suite velikog Pabla Pikasa. Osamdeset od ukupno sto bakropisa iz jedne od najznačajnijih Pikasovih celina izloženo je u galeriji Kuće legata. Punih osam decenija nakon nastanka, možda i najpoznatija Pikasova grafička serija sada je prvi put prikazana i u Srbiji.

O Pikasu svakako ne treba trošiti previše reči. Umetnik koga mnogi smatraju za najvećeg od najvećih dobro je poznat i beogradskoj publici, budući da se neka dela iz njegovog prebogatog opusa nalaze i u fondu Narodnog muzeja. Kao retko plodan stvaralac, za sobom je ostavio na desetine hiljada dela svrstanih u više perioda i celina, od kojih se u retko kojoj umetnikov turbulentni život, ali i zeitgeist Evrope na pragu novog svetskog rata, odrazio toliko jasno kao Vollard Suite.





Istorijat Vollard Suite zanimljiv je koliko i sama kolekcija. Serijal bakropisa naručio je čuveni pariski galerista Ambroaz Volar, čovek koji je prvi izlagao neke od najvećih umetnika s kraja XIX i početka XX veka, uključujući Sezana, Gogena, Renoara, pa i (posthumno) Van Goga. Pikaso je na ovoj narudžbi radio od 1932. do 1937. godine, u retko živopisno vreme u svetskim ali i u svojim ličnim okvirima, koje je pod umetnikovim prstima itekako ostavilo svog traga i na ovim delima.






Iako je Vollard Suite od početka zamišljena kao jedna celina, unutar kolekcije prepoznaje se nekoliko tematskih podgrupa: "Ljubavna bitka", "Skulptorov atelje", "Rembrant", "Minotaur" i "Slepi Minotaur": uspon fašizma i Hitlera, Španski građanski rat, slikareve bahanalije i afera sa modelom Mari-Terez Valter, raspad braka sa Olgom Hohlovom, proučavanje antičkih i klasičnih uzora, rođenje ćerke Maje Vidmajer Pikaso, sve je ovo Pikaso utkao u Vollard Suite na manje ili više očigledan način, kombinujući najrazličitije tehnike i pristupe delu, s punim zamahom majstorstva i genijalnosti.







Naravno, dve silovite ličnosti poput Pikasa i Volara nisu mogle i bez malo prijateljskog nadmudrivanja, pa je tako Pikaso od naručenih sto tabli uradio svega 97, uz obrazloženje da mora biti po njegovom ili nikako. Volar nije hteo da popusti, pa je (uz medijaciju Eriha Šlomovića) Pikaso ipak uradio još tri table kojima je kolekcija zaokružena, a poslednja tri komada predstavljaju upravo portrete Ambroaza Volara.





Produkcija kvalitetnih printova od Pikasovih originala potrajala je pune dve godine, a Volar nije dočekao da kolekciju vidi objavljenu: poginuo je u julu 1939. godine u saobraćajnoj nesreći. Jedva mesec dana po Volarovoj smrti u Evropi izbija II svetski rat, pa se tako štampani primerci Vollard Suite prvi put pojavljuju tek početkom pedesetih. Od oko trista štampanih primeraka većina je rasparčana da bi pojedinačni listovi bili prodavani zasebno, pa danas u svetu postoji svega desetak kompletiranih originalnih setova. Od Pikasove smrti do danas kolekcija je nekoliko puta ponovo štampana, svaki put uz obaveznu saglasnost autorove porodice.





Table prikazane u Kući legata pripadaju mapi koju je 1992. godine štampao muzej u Manhajmu (Kunsthalle Mannheim), koju kritičari i istoričari umetnosti svrstavaju među najkvalitetnije printove Pikasovih grafika. Listovi su u vlasništvu galerije Kos iz Slovenije, koja je do 2016. godine otkupila osamdeset komada iz kolekcije, sa idejom da uskoro kompletira ceo set.






Osim Vollard Suite, u Kući legata je izloženo još nekoliko Pikasovih plakata, printova i tanjira van ove serije, kao i jedan originalni blokčić sa skicama velikog majstora. Poseban kuriozitet je to što su neki od ovih predložaka sukcesivno dodavani izložbi, pa oni koji su je već posetili imaju razlog da to učine još jednom dok traje postavka.






Kuća legata otvorena je svakog dana osim ponedeljka od 10 do 21h, a stručna vođenja kroz izložbu su sredom, petkom i nedeljom u 12 i 18h. Ulaznica košta 500 dinara (za studente duplo manje), a iskustvo vredi mnogo, mnogo više od toga. Sve i da ovo nije Vollard Suite, ovoliko Pikasovih dela na jednom mestu retko kada imamo priliku da vidimo u Srbiji, pa bi zato Kuća legata morala da bude obavezna stanica svih domaćih ljubitelja umetnosti - bar do 5. aprila, a sudeći po kvalitetu na koji nas polako ali sigurno navikavaju - i duže!



Dopada Vam se ovaj tekst? Pratite perpetuuM Mobile i preko Facebooka.

No comments:

Post a Comment